lauantai 15. toukokuuta 2010

Liikaa rättiä -liian vähän järkeä.


S. Wickströmin muistokisa (LYS)
La 15.5.2009 HSK
Tuuli 7-10 m/s E, ilma + 20°C, vesi +7 °C
Purjeet: Genoa 1 med, Spinnu S2
Miehistö: Hepo, Juho, Torkku, Juki, Hannu & Sonja
Sijoitus: 9/10

Vakiomiehistön ollessa kaikenkarvaisissa naimiaisissa oli miehistön hankintaan taas soitettu läpi kaikki, jotka ovat joskus edes rannalta katsoneet purjeveneitä. Onneksi kuumasti porottanut kevätaurinko oli herättänyt koloistaan myös menninkäiset (lue Juho Lemminkäinen), joka pitkästä aikaa tuli vahvistamaan (Torkkua lukuunottamatta) kovin kokematonta miehistöä.

Hieman myöhässä pääsimme veryttelemään ja nostamaan kerran spinnunkin noviiseille näytiksi. Sivutuulilähtöön valitsimme ylempänä olevan poijun pään, jonne tulimme aika mukavasti, varsinkin kun Iansa pakotti paaralla lähestyneen Subwayn pyörähtämään edestämme pois. Matkalla Mellkin kapeikkoon pyrkivät "sukulaisveneet" Ulla (X-372) ja Subway (X-35) koko ajan yläkautta ohi, mutta se ei meidän suunnitelmiimme nyt valitettavasti sopinut.



Reilusti nopeampi Subway pyyhälsi lopulta alakautta ohi, mutta Ullaa pitelimme takanamme jonkin verran matkassa tietysti häviten.

Tuulta oli jo tässä vaiheessa ennustettua ennemmän, mutta vielä kohtuu mukavat 7-8 m/s. Saimme Tammakarin kääntömerkillä pienen pyristelyn jälkeen spinnun ylös, muulla klungalla tuntui olevan meitäkin enemmän ongelmia pallokkaittensa kanssa.

Amiraali Finell ajeli taas lähes plattista muiden leikatessa vähän miten sattuu. Panasonic ei nostanut spinnua ollenkaan, mutta pysyi silti ilmeisesti pitkän vesilinjansa avulla kärjessä.

Iansan vauhti oli jotenkin hukuksissa ja saavutimme sitä mukavasti. Takana Ulla ja hitaammat alkoivat jäädä taakse.


Rysäkarin eteläkepillä muut tiputtelivat spinnujansa mutta me jatkoimme pallokas ylhäällä, kun se kerran veti vielä ihan mukavasti ja saimme vauhtia myös Iansan peräaallosta. Yhteen puuskaan emme reagoineet ajoissa emmekä riittävästi ja niinhän siinä kävi, että "mopo lähti lapasesta". Kun vihdoin olimme muutaman peräkkäisen broachin jälkeen saaneet spinnun alas, oli ero Iansaan ja muuhun kärkiklungaan kasvanut sietämättömäksi. Ja Ulla tietysti alkoi hengittää niskaan. (Finellin kotisivuilla on mainio kuva yhdestä broacheistamme).

Kryssi Rönnkobbenilta oli hieman tuskainen, tuuli oli yhä noussut ja medium 1 genoa alkoi selvästi olla liikaa. Vene pysyi vielä nippa nappa hallinnassa ajamalla liian ylös, vauhdin tietysti kärsiessä. Kärkiklunga karkasi jo selvästi.

Tammakarilla toisen kierroksen alkaessa oli tuulta jo 10 m/s. Miksi emme vaihtaneet kovan tuulen spinnuun? Miksi emme vaihtaneet pienempää keulalle? Miksi emme varautuneet edes reivaamiseen. Ei tullut mieleen - fokka oli Volvon takakontissa - reiviköydet eivät olleet paikallaan. Tyhmä, tyhmä, tyhmä...

Spinnuttelu meni vielä suht ok, tosin dropissa puomi irtosi ja meinasi aiheuttaa pahan vaaratilanteen keulalla. Aivan oikein Juho kuitenkin piti huolta, että ensin spinnu kerättiin kasaan, ja vasta sitten hulluna heiluva puomi. Navakassa tuulessa troolaava spinnu olisikin kruunannut päivän.

Rönnkobbenilta alkoi todellinen tuskien taival. Meillä oli aivan liikaa rättiä ylhäällä ja aivan liian kokematon miehistö tällaiseen tilanteeseen. Usean broachin ja jopa täyspysähdyksen jälkeen tarttui Juho isoon ja sai trimmattua veneen välttävään kuosiin. Ulla oli töpeksiessämme pyyhältänyt ohi ja teki vielä koko ajan kaulaa. Tuulta oli kovimmissa puuskissa jopa 14 m/s. Tuskaa lisäsi vielä temppuileva hälyytysääntä jatkuvasti huutava kaiku joka sekoitti myös lokin näytön vähän väliä.

Maaliin tuli ensimmäisenä koko kisan ilman spinnua ajanut Panasonic ja voitti kisan myös tasoitusten jälkeen. Amiraali Finell tosin hävisi vain 9 sekunttia! Valpuri tuli perässämme maaliin ja sijoittui hienosti kolmanneksi. Meidän aikamme riitti sentään Ullan lyömiseen vaikka emme heitä enää kiinni saaneetkaan. Sijoitus 9/10 ei hirveästi kipparin mielialaa nostanut vaikka itse asiassa parannus viime vuoteen oli huima (10/10). Tulokset löytyvät täältä.

Huomenna sama rata uusiksi ORCi-säännöillä ja toivottavasti vähän kevyemmässä kelissä. Ainakin fokka on nyt mukana ja reiviköydet valmiina...

Ei kommentteja: