maanantai 18. toukokuuta 2009

Pirun pitkä ProSailor

ProSailor Race ORCi
Su 17.5.2009 HSK
Tuuli 4-0 m/s SSE-SW, ilma + 15°C, vesi +8 °C
Purjeet: Genoa 1 med, Spinnu S2
Miehistö: Hepo, Santtu, Heikki T., Matti, Lotta & Enni
Sijoitus: 3/6

Kauden ensimmäiseen "oikeaan" kisaan saatiin kasaan jo edellispäivää harjaantuneempi miehistö. Ennikin saatiin mukaan, vaikka alunperin tältä luottogastilta meinasivat jäädä molempien päivien kisat väliin erinäköisten juhlien takia. Jokaisella oli nyt omat tutut hommansa ja yhteistyö pelasi taas hyvin.


Hetki ennen ykkösluokan lähtöä. Lexus hakee paikkaa styyralla pitkin linjaa.

Osaanottajien määrä ei ollut luokkaa kohden huikaiseva  (5+5+6), joten lähtölinjalla oli tilaa hyvin. Tuulta oli edellispäivää hieman vähemmän, ja sen suunta oli myös etelämmästä, joten lähtö oli melkein oikea vastatuulilähtö. Finell nappasi heti kärkipaikan, Valpuri sai myös hyvän lähdön, mutta ei enää edellispäivän tapaan pystynyt pitämään meitä takanaan. Pysyimme hyvin Finellin kannassa, koska ensimmäinen halssi ei ollut ihan täyttä kryssiä (kryssillä FinnFun nousee fokkaveneenä meitä paremmin). 


Kääntöpoijulla spinnunnosto sujui tällä kertaa niinkuin pitikin ja meno maistui oikein mukavalta. Finell ajeli leveämmällä ja isommalla spinnullaan enemmän plattista meidän leikkaillessa melkoisen varovaisesti.


Caramba, Merinna, Low ja Valpuri myötäisellä.

Isompien luokkien veneet olivat sen verran kaukana, että näimme vain sen, ajelivatko ne spinnuilla vai eivät. Kaikki tiputtivat spinnun Rönnkobbenilla ja niin mekin. Taas sama juttu kuin lähtösuoralla, ei ihan täyttä kryssiä, eli pysyimme hyvin FinnFunin kannassa ja ehkä vähän saavutimmekin. Perässämme Merinna jäi taas vähän, muttei vielä tarpeeksi.

Käärmeluotojen portista Finell pääsi suoraan läpi, mutta me jouduimme heittämään vendan, joka kaiken lisäksi epäonnistui täysin genoan skuuttien ollessa sotkeutuneena spinnunpuomin ympärille. Samantien oli FinnFun karanut kauas eteen ja Merinna hengitti niskaan. Kyllä sapetti.

Toiselle kierrokselle tultaessa asetelmat olivat samat: FinnFun vähän liian kaukana ja Merinna vähän liian lähellä. Valpuriin ja Lowiin oli jo matkaa, eikä Caramban sijainnista enää oikein ollut selvää kuvaa. Tuuli oli kääntänyt enemmän etelään ja heikentynyt hieman. Spinnu nousi tällä kertaa vasta Trutkobbenin eteläpoijulla. Rysäkarilla meinasi tulla ahdasta TS Joanna Saturnan kanssa, mutta pääsimme suuremmitta häiriöittä jiippaamaan kohti Rönnkobbenia.


FinnFun laski spinnunsa vähän Rönnkobbenin jälkeen, mutta meidän kapeampi spinnumme pysyi oikein hyvin pystyssä ja saimme taas hivutettua itsemme vähän lähemmäs Tomppaa ja vähän kauemmas Merinnasta. Käärmeluotojen portin jälkeen loppui tuuli lähes kokonaan. Santtu heitti itsensä jo T-paitasilleen (koska silloin yleensä aina tulee jostain kylmä tuuli...), muttei sekään auttanut. 

Koko kolmosfleetti seisoi paikallaan kuten kaukana edessä olevat kakkosen viimeisetkin. Hieman kaihoisasti katselimme koneella ajavaa FarrOuttia, joka oli jo tullut maaliin varmaan puoli tuntia aiemmin.

Saimme jostain ainoana veneenä pienen tuulen vireen ja yllättäen olimmekin Melkin kupeessa taas melkein Finellin kannassa muun fleetiin jäädessä kauas taakse. Melkin kärjessä liikkeemme loppui kokonaan. Olimme toivoneet saavamme rannasta jonkinlaista termiikkiä, mutta turhaan. Termiikit olivatkin lähteneet sunnuntairetkelle viereisille Pihlaisto-Pitkäkarin luodoille, josta ne iloisesti ottivat syleilyynsä Merinnan ja Lowin. Naama pitkänä katselimme kun ne lipuivat parin kaapelin päässä ohitse meidän mittariemme näyttäessä pelkkää nollaa. Kun edessä ollut Finellkin alkoi liikkua, läheni miehistön melkoisen korkealla ollut fiiliskäyräkin nollaa. Kotiosaston menot alkoivat painaa toisilla pahasti päälle ja keskeyttämisestä käytiin vakavaa keskustelua. 

Soitto kilpailukansliaan vain varmisti, että jäjestäjät olivat valmiita odottamaan viimeisiä veneitä kauankin. Ja näinhän sitten lopulta kävikin. Kilpailun viimeinen vene (Caramba) tuli kuusi tuntia myöhemmin maaliin kuin kaksikymmentä minuuttia aiemmin lähtenyt kilpailun nopein vene (Lexus). Ja radallahan oli mittaa vain 23,1 mailia.

Noin tunnin paikallaan seisomisen jälkeen pääsimme spinnulla huimaan melkein yhden solmun vauhtiin. Merinna ja Low olivat kääntyneet Lintupaasien portista kohti maalilinjaa. 

Merinna tulee vastaan viimeisen merkin (ja meidät) ohittaneena.

Lowin leveä spinnu ei vienyt heitä ainakaan eteenpäin ja menimme heistä heittämällä ohi. 

Merinna taasen tuntui saaneen jostain oman tuulen ja karkasi pikku hiljaa. Melkki muodostui meille taas kiroukseksi. Koilisnurkka ei vetänyt yhtään sen paremmin kuin lounaisnurkka tuntia aiemmin. Nyt seisoimme paikallamme reilun puoli tuntia Lowin saavuttaessa uhkaavasti. Tosi raivostuttavaa seistä paikallaan kun maalilinja on edessä näkyvissä. Niin lähellä, mutta niin kaukana.

Meiltä meni viimeisen seitsemän mailin matkaan neljä tuntia. -Aika turhauttavaa sunnuntaipäivän kisaksi. Finell oli lopulta meitä melkein kolme varttia ennen maalissa ja luokan voittanut Merinnakin lähemmäs puoli tuntia ennen. Yllättäen olimme lopputuloksissa kolmosia Finellin jälkeen. Tasotuksissa voitimme Lowin vajaalla kahdella minuutilla. Valpuriin tuli eroa jo 7 minuuttia ja sitkeästi maaliin sinnitelleeseen Carambaan pitkälti toista tuntia.

Ykkösien voiton vei Lexus, kakkosissa eivät uusi Xilia (X-34) eikä Casper (Dehler 34) pystyneet vielä häiritsemään luokan viimevuotisia valtiaita Ramdataa ja Stellaa, josta viimemainittu nappasi selvän voiton kerkeämällä juuri ennen tuulen loppumista maaliin.

Kisan kuvat ovat kuvagalleriassa.
Tulokset löytyvät HSK:n sivuilta.

Ei kommentteja: