sunnuntai 25. toukokuuta 2008

Emäsalo kierrettiin upeassa mutta kevyessä kevätsäässä

Emäsalon lenkki 24.-25.5.2008
Tuuli 4-1-5 m/s SSE-N, ilma + 16-8°C, vesi +10 °C
Purjeet: Genoa 1 med, Spinnut S2 ja S3
Miehistö: Hepo, Juho, Santtu, Aarne, Matti, Iko & Teemu
Sijoitus: 6/14

Järvipurjehtijoilla vahvistettu perusmiehistö nautti perinteikkään lähtölounaan Pyysaaressa. Lähdön siirtäminen Vallisaaren eteläpuolelle selvästi latisti yleistä tunnelmaa ravintolassa edellisvuosiin verrattuna. Aika lattea esitys oli myös ravintolan hinta/laatusuhde varsinkin Juhon grillipihvin osalta, joka oli varmaan tehty varpusesta...!
No, rahat tuli takaisin, mutta nälkäinen gasti on vihainen gasti!

LYS-1 luokan lähtö oli 40 min 3:sen jälkeen ja Kuggenstenin matala vähän hassusti melkein keskellä heti lähtölinjan edessä. Keskipäivän navakka tuuli oli tyyntynyt kovin kevyeksi, eikä lähdössä ollut mitään erikoista. Etukäteen mainostettu vastatuulipoijukin oli käytännössä viraton. Rakas kilpakumppani Ramdata ja Stella (Finngulf 37) ottivat heti kaulaa ja me tulimme Belle-Amien (Diva 39) ja Maruffan (FG 33) kanssa perässä. Maruffa kulki kauniisti kevyessäkin pelkällä fokalla ja isolla, näyttivät tosin olevan parasta 3DL:lää. Jäimme alkumatkasta muutaman pienemmän luokan veneen ja yhden ison monirungon pakkituuliin vähän liian pitkäksi aikaa. Ohittelimme Sipoon selällä pienempiä yksi kerallaan ja pitelimme Maruffaa takanamme.




Koko ilta ja auringonlasku Emäsalon kärjessä olivat kertakaikkisen upeita. Veneen vauhti oli tässä vaiheessa ihan hyvä ja mielialat korkealla. Pelättyä perinteistä totaalia tyyntymistä kärjen kohdalla ei nyt tullut. Emäsalaon itäpuolella tuuli sitten "häipyi monovastaanotossa lähes kuulumattomiin" Koko itäpuoli kryssittiin haistellen sopivia tuuliläiskiä. Saimme Belle-Amien kiinni ja pääsimme kapean rännin lukemattomissa vendoissa ohikin. Maruffa jäi ensin huolella mutta sai ennen siltaa taas meidät kiinni. Karmivaa katsottavaa oli myös VindUngenin nousu varmaan 20 astetta paremilla kulmilla kuin meillä. Fokka näyttäisi näin kevyessä kryssissä olevan selkeästi parempi ratkaisu kuin pullea Genoa.

Pohjoiskärjen kierron jälkeen, ennen sillan alitusta, emmimme spinnun nostamista. VindUngen nosti sen sinisen lituskaisen sivutuulispinnunsa, joka on heitä vienyt aiemminkin hienosti kovaa ja korkealle. Maruffa nosti myös, mutta Belle-Amie ei. Etenimme kaikki läjässä suunnilleen samaa vauhtia. Päätimme kokeilla sivutuuli S3:tamme, vaikka sillan alusen virtaukset ja tuulen muutokset arveluttivatkin. S3 nousi nätisti ylös ja Nauti n' Nolla lähti saman tien kuin "nakki haulikosta" (nälkäisen Juhon ilmaus). Kerrankin tuntui, että ko. purje toimi niinkuin oli tilattu!

Sillan alla tuuli sitten loppuikin ja spinnu alas. Kartan/plotterin katsominen oli jäänyt vähän vähille ja havaitsimme olevamme aivan kivikon reunalla reilusti reitin alapuolella. Korjaava tikki nollatuulessa tappoi koko juuri saavutetun etumatkan ja perässä ollut kolmikko meni partaansa naureskellen ohitsemme. Sköldvikin edustalla taas spinnua ylös. Alotimme S3:lla, mutta vaihdoimme pian S2:seen, koska tuuli näytti heittävän plattikseksi. Belle-Amie heitti yhden pitkän korjaavan jiipin leikkausta hakien ja me samoin vähän ajan kuluttua päästyämme yhteisymmärrykseen leikaamisen järkevyydestä (Kannattaako sitä nyt takaisin tulosuuntaan kääntyä...?). Kyllä kannatti. Maruffa jäi kuin seisomaan vaikka me teimmekin matkaa reilusti enemmän.

Kaukana horisontissa näkyvää Ramdataa ja Stellaa lukuunottamatta saimme pikku hiljaa kiinni enää ainoita edellämme purjehtivia: Belle-Amieta sekä pienemmän luokan Valpuria (Inferno 31) ja Kaptahia (Tempo). Kuninkaansalmen kapeikkoon saavuimme lähekkäin ja Varsasaaren ohituksessa ohitimme myös koko kisan edellämme olleen Valpurin (joka tosin starttasi siis 20 min aiemmin). 
Kruunuvuoren selän kryssillä Belle-Amie pystyi venyttämään meihin juuri riittävän raon, hävisimme sille lopputuloksissa harmittavasti tasan minuutin 15 ja 1/2 tunnin purjehduksen jälkeen. Ramdata nappasi hienon LYS-1:sen voiton tasoituksella ennen pari minuutia nopeampaa Stellaa. Upeasti purjehtinut Valpuri oli LYS-2 voittaja ja LYS-3 voitti Kalevi Väänäsen H-vene.
Hitaimmilla meni radan kiertoon yli 21 tuntia!

Sunnuntaipäivä meni "puluille" univelkoja maksaessa, mutta muutoin kisa oli nautinnollinen. Yö saaristossa hitaasti lipuvassa veneessä on aina yhtä hieno tunne. Tarkoituksena on tosin ensi vuonna lipua vielä hieman kilpailijoita nopeammin...

Tulokset löytyvät täältä

Ohessa kisan track Google Earth kuvana. Keltainen viiva on optimireitti.
(Kuvan voi klikata suuremmaksi).

Ei kommentteja: