keskiviikko 8. kesäkuuta 2011

Äijäporukka tuulettumassa

KoPu Tiistaikisa 7.6.2011
Rata D myötäpäivään
Tuuli 9 m/s E, ilma +16°C, vesi +10 °C
Purjeet: Genoa 3, spinnu S3
Miehistö: Hepo, Seppo, Jarko, Eetu, Matti, Janne L. & Riku
Sijoitus: 10/32

Erinäisiltä tahoilta on monasti ihmetelty Nauti n' Nollan vetovoimaa viehättävien naisgastien työllistäjänä. Tuulinen tiistai-ilta olikin nyt harvinainen poikkeus Prinsessa Annenkin jättäydyttyä pois. Koska mukana oli nyt vain rumia äijänköriläitä, päätti Seppo heittää Hepon hyvin palvelleen kameran mereen vahinkojiipissä juuri vähän ennen starttia. Kamera on 10 metriin vesitiivis ja iskunkestävä, muttei valitettavasti kelluva. Muutama kuva kisasta sentään saatiin Rikun kännykällä napsittua.

Keulalle oli valittu kolmosjenni, tuuli kun ujelsi kovimmissa puuskissa jopa yli 10 m/s. Starttilinja kun oli aika tarkkaan 90° kulmassa tuuleen, halusivat tietysti kaikki startata poijun päästä linjaa. Autokauppiaat (Audi) esittelivät nyt sivukonttoriaan (Salona 37) pääkonttorin (GS 42R) ilmeisesti jo valmistautuessa matkaamaan Välimerelle. Olivat vaan unohtaneet jättää KoPun rekisteriin perustamisilmoituksen, sillä ilmottautuneissa (eikä tuloksissa) uutta venettä vielä näkynyt. Joutuivat autotrokarit kuten muutama muukin nöyrtymään startissa, sillä poijulla oli tavallisen hirveä hässäkkä. Pääsimme viime hetken väistöllä kurvaamaan pahimman nostatusryysiksen alta vauhdilla radalle, aivan Subwayn (X-35) ja Extasian (X-99) kantaan.

Extasia surffasi nopeamman Sämpylän (Subway) peräaallolla ja me taasen heidän aallollaan. Näin tämä X-juna viiletti oikein mukavasti kohti Melkin eteläkärkeä. Pikku-Audin tehot eivät riittäneet samalla tavalla ohitukseen kuin ison ja joutuivat kaupustelijat nyt tavaamaan nyt Nauti n' Nollan peräpeilin tekstejä (isomman Audin perästa olemme yleensä hätäisesti kerenneet lukea vain AU-DI, jos siellä jotakin muuta lukee, niin ovat olleet jo liian kaukana). Pääsivät nuo toki aikaa myöten alakautta ohi (LYS 1,32), mutta nyt olisimme kerenneet hyvin tavata myös muiden VAG-konsernin automerkkien pitkän listan.

Pelkäsimme Melkin kärjessä olevaa tyvenemmän näköistä aluetta ja hyppäsimme X-junan kyydistä ajaen vähän alemmaksi. Jouduimme nyt päästämään pari isompaa ohi ja harmillisesti vendaparin jälkeen oli Carabilla III (Dehler 34 DD) myös kuitannut meidät juuri ennen kääntömerkkiä. Pikkuluokasta vain osa oli nostanut spinnun Rysäkarille vievän pätkän navakkaan sivutuuleen. Mekään emme pitäneet kiirusta sivutuulispinnun nostamisessa, vaan ajelimme kaikessa rauhassa korkoa varmistaen noston onnistumista. Ja hyvinhän tuo onnistuikin. Eetu ajoi tällä kertaa leetä, Jannen auttaessa kannella. Matti oli nyt opettelemassa pianon saloja. Viilettelimme nyt oikein mukavasti 8-9 solmun vauhtia hitaimpia pikkuluokkalaisia jo ohitellen.


Vaikka Rysäkarin eteläkepille tultaessa olimme kerranneet edellisviikonlopusta viisastuneena jiipin mekaniikkaa, ei se silti ihan putkeen mennyt. Rintsikat ne taas ilmaantuivat esiin, vaikkei yhtään naispuolista ollutkaan veneessä. Aikansa ähellettyään sai gastiliitto spinnun taas oikoiseksi ja meno jatkui kohti Rönnkobbenia. Eetu pumppasi hyvin puuskissa spinnulle vauhtia Sepon myötäillessä mainiosti isolla.

Aloitmme spinnudropin valmistelut tarkoitukselliisen ajoissa, olihan keli kuitenkin aika rapea. Hyvä niin, muutamalla muulla näytti olevan melkoisia vaikeuksia saada pallokas taivaalta sisään veneeseen. Esim Carabillalla oli selvästi ongelmia. Olimme jo aiemmin kuroneet heidän saamaansa etumatkaa umpeen ja pääsimme kääntämään tiukalle vastaiselle kohti Käärmesaaria jo sopivasti tuntumassa. Extasiaan oli jo vähän rakoa eikä Audikaan ei tolkuttoman kaukana ollut, mutta kuroi toki koko ajan lisää etumatkaa. Sämpylästä ei enää ollut havaintoa.

Yheispeli isopurjetta ajavan Sepon kanssa toimi mainiosti ja saimme pidettyä veneen hyvässä vauhdissa ja kulmassa vaikka tuuli oli kovin puuskainen ja vaati tarkkaa ajoa. Olimme nyt aivan Carabilllan tuntumassa, nousukulmamme oli parempi, heidän isomman keulapurjeensa tehdessä menosta selvästi tuskaisempaa. Olisimme jo ehkä päässeet ohikin, mutta Käärmesaarten portilla jouduimme heittämään kaksi "hätävendaa", jossa menetimme rutkasti aikaa. Kaiku kun ei vieläkään toimi, ja nyt käsigepsi ei jostain syystä saanut signaalia. Kippari Hepolla vaan meni pupu pöksyyn, eikä uskaltanut nyt harjoittaa niin hyvin toimivaa kuuloon perustuvaa syvyysluotausta.

Vendaparin jälkeen pääsimme maalisuoralle, jossa isommasta keulapurjeesta olisi nyt ollut hyötyä. FunFirst (31,7) yritti vähän kiusata meitä, mutta aika pian pyyhkäisimme siitä alakautta ohi. Carabilla oli saanut siis etumatkaa pupuvendoistamme ja isolla keulapurjeella vetäsi vielä lopun sivutuulessa varmasti loput lyömiseemme tarvittavat sekunnit. Olimme kuitenkin maalissa kovin tyytyväisiä, ratakierros oli ollut vauhdikkaan viihdyttävä ja tiesimme odottaa vihdoin kohtuu hyvää tulosta. Harmi, ettei Audi saanut tulosta. Eivät niin hirveästi ennen meitä perillä olleet…

Maininnan arvoinen suoritus oli muuten Penelopen (First 31,7) sijoittumien tässä kelissä kakkoseksi. Perttu kun harjoitteli kaksistaan Two Star -racea varten. Veneessä ollut kolmas henkilö oli vain varmistus, joka ei osallistunut tositoimiin.

Ei kommentteja: