torstai 26. kesäkuuta 2008

Herkistelyä

Tänään menivät sitten isopurjeen skuutin plokit vaihtoon, - pitkällisen pohdiskelun jälkeen koko hässäkkä. X-332:ssa on vakiona paljon Easyblockin/Fredriksenin heloitusta. Isopurjeen skuutti on 6:1 välityksellä ollut turhan raskas käyttää niin kisa- kuin perhepurjehduksessakin. Veto on myös rasittanut kääntyvää jalkaa, jossa on viimeinen bloki ja rapulukko. Jalkaa on useampaan kertaan suoristeltu ja sen päivät alkoivat olla muutoinkin luetut. Kun vielä rapulukkokin sanoi toimintasopimuksensa irti, eikä samanlaisella akselivälillä olevaa uutta löytynyt mistään, oli kauppakierroksen aika.

Varustamo päätyi Harkenin kuulalaakeroituihin CarboBolckeihin. Systeemi on osapuilleen entisen kaltainen, mutta nyt lisäksi tuli vielä hienosäätö 24:1 suhteella. Mukavan herkältä ja kevyeltä tuntuivat "laiturityypit" entiseen verrattuna. Nyt saa kisoissa isopurjeen kuski luvan olla huomattavasti aktiivisempi!

Spinnun plokitkin vaihdettiin nekin Harkenin saman sarjan räikällisiin versioihin, ajatuksena helpottaa spinnukuskin hommia. Siirto/lomapurjehduksella Hangon Regattaan on tarkoitus hienosäätää systeemit toimiviksi. Rakkaista kilpakumppaneista eivät Hangossa ole ainakaan Ramdata eikä Xilia (molemmat Gotland Runtissa) ja FunFirstkin ajaa ilmeisesti muiden 31,7:jen kanssa yksityyppikisan. Amiraali Finell vastaavasti on mukana 1,23 LYS-luvullaan (fokalla). Meidän lukummehan on 1,24 (Genoalla). ORCi:ssa sama kobinaatio pitää meitä tosin vielä n. 6 sek / maili hitaampana, vaikka Tompan luku on uusien Kevlar-purjeiden myötä taas muuttunut edullisemmaksi vs. ”vanhat” Dacronit.

Todellisuushan on toki vielä karumpi, tuppaamme jäämään varmaan minuutin maililla, mutta pääsyy siihen löytynee peilistä...

Ei kommentteja: