torstai 17. kesäkuuta 2010

Vaihteeksi tuulinen tiistai.

KoPu Tiistaikisa 15.6.2010
Rata F vastapäivään
Tuuli 9 m/s SW, ilma + 14°C, vesi +13 °C
Purjeet: Genoa 1 heavy, spinnu S3
Miehistö: Hepo, Santtu, Matti, Lotta, Enni & Petri
Sijoitus: 17/24



Suursaaressa siipeensä saanut kolmosgenoa oli Northilla korjattavana. (Ei muuten ollut ihan ainoa harsittava...)! Toivomuksessa oli siis enintään 8 m/s keli, jolla litteämpi Sobstadin ykkösgenoa vielä kuljettaisi venettä sitä kaatamatta. Tuulimittari näytti ennen starttia välillä jo lähes kympin tuulia. Pohdimme lähtölinjalla reivin ottamista, mutta lähdimme kuitenkin täysillä puskemaan kun starttilinjakaan ei ollut ihan vastainen.

Startissa ajoimme hieman hölmösti nakiksi Carabilla/Extasia sämpylän väliin, josta Extasia paremmin nousevana pystyi kontrolloimaan meitä täysin. Juuri samoin kuten olimme itse tehneet Phoenixille kaksi viikkoa aiemmin. Carabilla pääsi livahtamaan meidän jäädessä kinkkaamaan ysiysien, Extasian ja X-Capen, kanssa. Lexus veti tuttuun tapaansa joukkoa perässään Freedom ja Subway.

Takaa hiipi Casper yläkautta ohi, mutta isoa eroa vauhdissa ei ollut. X-Capen saimme pidettyä takanamme ja pysyimme hyvin myös Extasian vauhdissa. Meno vaikutti oikein mukavalta. Melkin pohjoispoijulta käänsimme kryssille ja pääsimme nyt Extasian päälle tiukalla merkin otolla. X-Cape vendasi aivan oikein takaatamme vapaisiin tuuliin. Samoin teki Extasia pihdeistämme päästyään.

Tuulta oli purjekombinaatiollemme hieman liikaa, mutta ahkeralla trimmaamisella ja tarkalla ajolla pysyimme ihan hyvässä vauhdissa. Toisella halssilla samaa trimmiä ei vaan millään meinannut löytyä ja ykkösreivi isoon olisi jäkikäteen ollut oikea ratkaisu. Hävisimme nyt selvästi vauhdissa ysiyseille. Onneksi Casper sentään antoi tasoitusta jumiin jääneen fokan skuutin muodossa. Kerkesi kuitenkin nippa nappa eteemme ennen Rysäkarin kääntömerkkiä.

Olimme valmistaneet spinnukammat nostovalmiiksi styyran halssille, mutta päätimme nostaa ne kuitenkin vasta paaralle jiippaamisen jälkeen. Legi takaisin Melkille kun näytti olevan aivan plattista. Kyllähän se spinnu näinkin ylös nousi, –komeille rintsikoille tosin. Olisi pitänyt viedä spinnunpussi aivan keulaan ja nostaa vasta sitten niin viritys olisi onnistunut. Vaikka ylhäällä olikin lattarintaisempi S3-kuppi, kävi kuin lavatansseissa. Meno hyytyi rintsikoiden räpläämiseen. Merkillä oli ysiyseillä jo reilu etumatka ja Casperin perässä me emme myötäisessä pysyisi muutenkaan pienemmän spinnumme ja lyhyemmän vesilinjamme takia.

Kapealle maalilinjalle koko fleetti saapui vauhdikkaasti navakassa sivutuulessa. Ja aika hyvässä nipussa. Lopullinen sijoituksemme, (17.) neljä sekunttia Casperille hävinneenä oli pettymys. Kulkihan vene ihan vauhdikkaasti varsinkin alkumatkan. Ongelmanahan on tietysti se, että tällaisella kelillä kaikki veneet kulkevat runkonopeuttaan ja tasoituksissa erot jäävät kovin pieniksi. Virheisiin ei tällaisella kelillä ole varaa yhtään.

Ei kommentteja: