keskiviikko 2. kesäkuuta 2010

Nyt hiljaa hiljaa hiivitään...

KoPu Tiistaikisa 1.6.2010
Rata F vastapäivään
Tuuli 0-2 m/s E-SE, ilma + 18°C, vesi +13 °C
Purjeet: Genoa 1 med, spinnu S3
Miehistö: Hepo, Torkku, Matti, Lotta & Janne
Sijoitus: 15/30


Edellistorstaille aiottu HSK:n torstaikisa jäi taas miehistöpulan takia väliin, mutta Santun kanssa kisaan varattu aika käytettiin takilan säätämiseen. Hakusessa oli saada lisää prependiä ja muutoinkin parempaa muotoa koko mastoon. Sitä, miten asiassa onnistuttiin, ei tässä tiistiksessä päästy mittaamaan. Yleensähän kaikkeen säätämiseen voi suoraan soveltaa autopuolen viisautta. "viritystä on pidettävä onnistuneena, jos teho ei tipahda 15% enempää...".


Iltapäivällä vielä mukavasti puhallellut tuuli kuoli kokonaan startin aikoihin. Käytännössä koko ykkösluokka oli vielä maalilinjalla (tai sen takana) isomman kakkosluokan startatessa. Olimme sammuttaneet koneen hyvissä ajoin ennen neljän minuutin paukkua, mutta käytännössä livuimme yhä niillä vauhdeilla linjan yli poijupäässä. Tosin varmaan minuutin myöhässä, mutta silti aavistuksen verran liikkeessä. 



Aluksi vasta(tuuli?)lähdöltä vaikuttanut tilanne muuttuikin spinnutteluksi ja pian oli edessä vielä jiippikin. Ymärillä näkyi kaikenmaailman virityksiä spinnupuomien asennoista ja mekin vuoroin nostimme, laskimme, työnsimme eteen ja taas vedimme taakse tuota riivatun tankoa. Tarkoituksena saada spinnu millä tahansa keinolla tai missä tahansa muodossa vain jotenkin vetämään. Kaikki tapahtui tyynelle säälle tyypillisessä hiljaisuudessa ja vähän kuin hidastetussa filmissä.



Casper pääsi meiltä (taas) karkuun ja isot Lexus ja Two Fast (Swan 45) luikkivat jo kaukana edellä ainoita ykkösistä oikeasti startanneita, Platua ja Albin Expressiä jahdaten. X-99:t X-Cape ja Amaryllix menivät yläkautta ohi ja jatkoivat kohti Melkin rantaa. Me ajoimme vähän alemmaksi, ainoana tavoitteena pitää vene liikkeessä edes johonkin suuntaan.


Sisarvene Phoenix oli lähtenyt toisesta päästä linjaa ja jäänyt kauas taakse, mutta nyt koko takaklunga taas sai vuorostaan tuulenvierttä muiden seistessä käytännössä paikallaan. Melkin vieressä seisojilla ei näyttänyt olevan mitään etua ja jossain kaukana edessä Two Fast haki aika alhaalta tuulia liikkuen yllättävän hyvin.



Ennen pientä yleistä tuulen viriämistä se tietysti muutti suuntaansa ja spinnut tipahtelivat kaikista veneistä. Me saavutimme nyt kryssillä pikkuluokan Thetiksen (First 31,7), jonka kanssa vendasimme saman aikaisesti lähestyvän Phoenixin eteen. Phoenix yritti päästä yllemme ajutuen lopulta vain meidän Thetiksen väliin. Ohittavana veneenä se ei saanut nostattaa Thetistä ja jäi nyt pahasti meidän ja sen väliin puristuksiin. 


Vaihdoimme sisarveneen kanssa viimeisimmät kuulumiset muutaman sentin päässä toisistamme ja jätimme heidät sitten jätöksiimme laskemalla keulaa hieman alas ja kiihdyttämällä. Ero kasvoi hetkessä melkoiseksi ja aloimme suunnitella taktiikkaa maaliin tuloa varten.



Maalilinja oli lyhennetty Melkin pohjoispoijulle, eli radasta tuli lähes suora ja hurjan kahden mailin mittainen. Suorinta reittiä ajaneet meidät aiemmin ohittaneet X-99:t hyötyivät valinnastaan ja olivat lopulta kakkonen ja nelonen. Parhaan (ja ainoan oikean) lähdön ottanet Express "Camile" ja Platu "Pyssy" saivat tässä olemattoman tuulen arvonnassa ykkös- ja kolmossijat. Harmittamaan jäi yhden sijan häviö Ramdatalle (tosin aika selvällä erolla). Plussaa oli tietysti siskon rökittäminen.

Ei kommentteja: