sunnuntai 20. toukokuuta 2012

Pöhkösti pökäksi


Stickan Wikströmin saaristokilpailu la 19.5.2012
HSK LYS
Tuuli 6-3 m/s S-SE, ilma +11-20°C, vesi +8°C
Purjeet: Genoa 1 med, spinnut S2 ja S3
Miehistö: Hepo, Lotta, Kimmo V. , Pekka, Jarko, Janne & Irina
Sijoitus: 6/6 (6/9)
Lisäys 21.5. Sijoitus 5/6 (5/9). Lue lisää seuraavan päivän kisan blogin lopusta.

Kevyttä tuulta oli luvassa kauden ensimmäiseen "oikeaan" kisaan, ja siksi kolmosGee sai jäädä varustamon roinahuoneen täytteeksi. Yllättävän vihaisia puuskia oli lähtöalueella "alkulämmittelyn" aikaan, meinasipa vene pari kertaa jopa lähteä lapasesta. Olisiko tuulta sittenkin niin riittävästi, että kerkeäisimme näkemään Suomen matsin huipentumat ja voittohuuman vaikkapa Blue Petersissä. No ei tullut tuulta, jos ei kohta sitä voittohuumaakaan.

Kisaan oli ilmoittautunut ihan mukavasti 10 venettä, ja lähtöluettelossakin oli vielä 9 venettä. Pienin lys-luku oli niinkin korkea kuin 1,23! Casper kävi linjalla pyörähtämässä, muttei kuitenkaan lähtenyt leikkiin mukaan. Amiraali Finellkin liittyi vähäksi aikaa fleettiin mukaan uusine "jääpurjeineen", muttei kuulemma ollut kerennyt saada Lys-todistusta ennen kisaa. Täytyy myöntää, että hieman korpeaa tämän jäämiehen (Ötzi) muita FG 33/331:sia pienempi lys-luku. "Fokkavähennyksenhän" piti poistua; lys-lottotyttöä, joka näitä lukuja arpoo, ei tunnu ollenkaan kiinnostavan Fat Head -isopurje mahtavine ahvenselkineen jne. ORCin mittauksiin ja VPP-ohjelman ennusteisiin perustuen FinnFUN on esim meitä n. 10 sek/maili nopeampi, vaikka Lyssin mukaan olisi hitaampi. (Suurin syy siihen, että tuppaamme häviämään n. minuutin/maili löytyy toki ruorin takaa…).

Melko mukavasti tuntui kohtelevan Lys-arvonta upouutta VindUngeniakin (FF36). Se oli ilmottautunut kisaan lys-luvulla 1,30 ja ajoikin koko kisan läpi, muttei jostain syystä saanut tulosta. Mainittakoon, että ORCin mukaan samannopeuksisen (ja muutenkin samanoloisen) X-35:n lys-luku on 1,33. Tätä edusti kisassa tuttu sämpylä, Subway/Epsilon. Mielenkiintoinen meille uusi tuttavuus oli HP1030 "Liliyan", joka vaikutti sekin kovin ripeältä pulkalta.


Startti oli ihan kelpo. Olimme hieman ajoissa ja jouduimme pienen pätkän laskettelemaan linjaa alas, hyvän vauhdin tosin säilyttäen. Paukun tullessa linjalla seisoskellut VindUngen oli allamme ja kaikki muut päällämme, mutta hieman takanamme.


Tuuli shiftaili väliin rajustikin ja jouduimme lopulta laskemaan nokan kohti Pihlajasaarta VindUngen seuranamme. Parin vendan jälkeen oli fleetti hajalla Melkin eteläpuolella. Hieman yllättäen tuuli moinasi ulkona reilusti jatkaen kuitenkin rajuja shiftejään.


Lintupaasien kohdalla heitimme yhteen tällaiseen shiftiin tavoitteena hakea parempaa tuulta vähän ulompaa, edessä olijat kun näyttivät lähes pysähtyvän. No eivät sitten pysähtyneetkään, vaan se osa lankesi meille. Voimattomina katselimme, kuinka fleetti alkoi Subwayn ja Liliyanin vetäminä nostella spinnuja Trutkobbenin eteläpoijulla. Hekessä olimme jääneet muista monta kaapelinmittaa ja jäimme koko ajan lisää lähes tyvenessä lilluessamme. Meidän kisamme olikin sitten tässä.

Rysäkarilla vähän ihmetytti kun pari venettä tuli vastaan. Osoittautuivat Subwayksi ja Liliyaniksi, jotka olivat huomanneet jättäneensä yhden tikun kierämättä. Kerkesivät kuitenkin hyvissä ajoin ennen meitä takasin oikealle ladulle, me kun jouduimme sopivasti juuri ennen merkkiä vaihtamaan genoalle taas tuollaiset 40 astetta shiftanneen puuskan takia.

Hannu Niemelä vei nyt joukkoa Salona 34 "Audi S Tronicillaan" (ex Scirocco) aivan kuten monena vuotena aikaisemmin isommalla 45-jalkaisella samassa kisassa. VindUngen oli kannassa perässän vääriä nuotteja lukeneet Subway ja Liliyan. Yritimme epätoivoisesti saada kiinni Feveriä (Wind 35) ja Ullaa (X-372), mutta ne pitivät antamamme raon turhan selvänä.

Keskityimme nyt purjehduksen ohessa nauttimaan upeasta aurinkoisesta päivästä ja kuuntelemaan Suomen matsia radiosta ja osa gasteista jopa seuraamaan sitä IPadilla netistä.


Toisella kierroksella pääsimme jopa kohtalaisen lähelle Ullaa, mutta aina se sai nykäistyä taas riittävän eron. Venäjän tehdessä viimeisiä maalejaan Suomen verkkoon kääntyi fleetti maalisuoralle Liliyanin viedessä letkaa. Perässä seurasivat tasaisin välimatkoin VindUngen, Subway ja Audi.


Feveriin oli jo selvä hajurako samoin kuin sillä Ullaan. Yritimme vielä jostain metsastää "omia tuulia" siinä huonosti onnistuen. Aivan maalin läheisyydessä tosin saimme reilusti Ullaa kiinni, mutta lopulta ero jäi kuitenkin liian suureksi ja olimme suorassa ajassa samoin kuin tasoituksissakin viimeinen tuloksen saaneista.

Ehkä sunnuntaina olisi onni paremmin myötä. Rata on sama, mutta vastus vieläkin kovempi. ORCi 3 -luokassa on mm. kolme sisarvenettämme ja joukko muita MM-kisoihin valmistautuvia sliipattuja kalikoita uusine rätteineen.
Taidan tuoda uuden tiskirätin veneeseen, josko se avittaisi parempaan vauhtiin.

Ei kommentteja: