torstai 25. elokuuta 2011

Muilla mutkitta

Helsinki-Tallinna Race 19.-20.8.2011
ORCi (Business, sponsorina Älvsbytalo)
Tuuli 3-7 m/s SW-E, ilma +18°C, vesi +18°C
Purjeet: Genoat 1 med, 1 heavy & 3, spinnu S3
Miehistö: Hepo, Jallu, Santtu, Jarko, Seppo, Riku & Lotta
Sijoitus: 7/12

Olimme taas joutuneet evakkoon HSK:lta Uivan Venenäyttelyn alta. Onneksi paikka löytyi läheltä Larusta, kun kaverin moottorivene joutui korjauspajalle. Jo vakiintuneen tavan mukaan tulimme kuitenkin HSK:lle pari tuntia ennen kisan starttia näyttelyä nuuhkimaan ja täyttämään vatsamme ennen koitosta. Kismittää tämä näyttelyn ja Helsinki-Tallinna Racen jokavuotinen päällekkäisyys. Olisi ollut taas mukava tutustua veneisiin ja varusteisiin ihan ajan kanssa.

Itse kisaan oli tänä vuonna ilmottautunut suunnilleen normimäärä veneitä, 180, mutta merkillepantavaa oli selvä suosion kasvu Business- ja ORC-luokissa perinteisen tasoituslähdön kustannuksella. Business-LYSsissä oli nyt jopa 35 venettä! Tämä taasen aiheutti ongelman, jota tuli kipparikokouksessa kritisoituakin:
– Purjehduskilpailun lähtölinjan pituuden tulisi olla 1,5 x osallistuvien veneiden pituus. Kun jostain kumman syystä kaikki kolme ORCi-luokkaa ja IRC oli vielä niputettu yhdeksi (38 venettä) tulisi 11 metrin venepituudella laskettuna linjan mitaksi 627 metriä, mikä on aika mukava pituus sovittaa alle 700 metrin koloon Melkin ja Pihlaiston väliin lautakuntaveneineen päivineen. Ja parin kaapelin päässä on vielä Melkin ja Vähäkarin muodostama kapeikko.



Onneksi tuuli oli lähtöalueella ennustetusti kovin kevyt ja Business LYS pääsi suuremmitta suruitta valumaan kohti etelää kellon lyödessä kuusi. Meidän starttimme oli 10 min myöhemmin. Alkuperäinen ajatus oli vältää veneen pään ruuhkaa ja reilusti isompien veneiden pakkituulia ja startata poijupäästä. Tuulen keveys sai meidät kuitenkin muuttamaan suunnitelmat ja starttaamaan veneen päästä. Yllättäen saimme raivatua itsellemme sopivan kolon ja saimme hyvän startin Ramdatan vierestä, allamme Blue Café ja Two Fast.

Pääsimme Melkin ohi sen kärjen kiviä hipoen (onneksi kaiku ei vieläkään toimi). Halusimme vasempaan laitaan ja paaralla olisimme joutuneet tekenään tilaa varmaan viidelletoista veneelle. Viereltämme startannut Ramdata jo mennä viiletti korkealle ja käsittämättömän kovaa, mutta toisaalta mekin olimme jo kuitanneet ensimmäiset 10 min aiemmin lähteneet Business-LYSsiläiset. Sisarvene Phoenix oli ylempänä, mutta he joutuivat pyörimään 360°, kun paaralle heittäessään ajoivat suoraan IRC-vene Ithacan eteen. Nauti n' Nollassakin useasti olleen Juhon ääni kaikui Ithacan kannelta selvästi kaikkine ärräpäineen varmaan Kauppatorille asti.

Jatkoimme vasempaan laitaan tunkemista hyvällä menestyksellä. Samaa laitaa näyttivät suosivan muutkin nimiveneet (Audi ym.) Kakkosluokan Xilia oli lähdössä jäänyt taaksemme, mutta paineli ohi ennen Tammakaria. Nappasivat vaan vierestämme jonkun laskevan virtauksen ja joutuivat laskemaan kauas allemme. Kun vierellämme viiletti kaudella luokkamme ehdottomasti nopeimmaksi osoittautunut Ilmarinen, saatoimme olla startin jälkeiseen elämään kokonaisuutena kovin tyytyväisiä.



Plaseerasimme itsemme aika hyvin suhteessa laivaliikenteeseen, emmekä ottaneet turskaa niiden aalloista tai potkuripyörteistä. Vendailimme itsemme aivan Katajaluodon kylkeen ja tulimme pitkään tasatahtia Bayonitan (Dynamic 43) kanssa. Olimmme koko fleetin idänpuoleisin vene, joskin hiihtelimme Audin tekemiä latuja. Ohitimme Kustaa Adolfin matalan aivan vierestä lämpimästä kesäillasta ja pikkuhiljaa viriävästä tuulesta nauttien. Ennusteet tuntuivat pitävän paikkansa tuulen kääntymisestä itään ja samalla sen voimistumisesta.

Matkalla Helsingin kasuunille meitä jonkin verran härnäsi vain hieman hitaampi Tikkunekku (FG 335), mutta pääsimme lopulta siitä yläkautta ohi, tosin melkoisen yläbanaanin tehneenä. Kasuuniila alkoi fleetti nyt tuulen noustessa jo sumppuuntua. Luokastamme Phoenix oli meistä jo muutaman kaapelimitan edellä ja Ilmarisen tiesimme olevan senkin edellä, muttemme enää olleet varma, mikä taivaanrannan hahmoista se oli. Hieman yllättäen oikeasta laidasta kerkesi edellemme myös sisarvene X2, mutta muun luokkamme tiesimme olevan takanamme. Kotipizza Valkyrian hääri normitapaan pers'kärpäsenä lähinnä meitä.


Kasuunia kiertäessämme pohdimme spinnun nostamista. Edellä ajavista vain murto-osalla oli spinnut ylhäällä, ja niidenkin kurssi laski niin reilusti, että päätimme mennä genoalla niin pitkälle, kunnes tuuli mahdollisesti kääntyisi. Ennusteet tosin epäilivät sen mieluummim lyövän nokille. Kasuunilla vaihdoimme myös vähän paikkoja, perämies Santtu ja isoa trimmannut Jarko siirtyivät kannelle hengaamaan ja uuden sadon "Fisulais Nouveauta" (Dry Vodkaa & Fishermans Friend -pastilleja) siemailemaan. Kippari Hepo tarttui ruoriin ja Seppo ison nyöreihin. Duuniuupunut Lotta oli jo aiemmin käsketty sisälle torkkumaan, pianohommat kun olivat kovin vähissä Katajaluodon jälkeen.



Matkalla Tallinnan matalalle alkoi ilta pimetä ja tuuli yhä nousta. Meidät ohitti pitkän vesilinjan turvin kaksi isoa Bavariaa (50 ja 51-jalkaiset) sekä yksi isompi Finngulf. Muutoin kuittailimme pari LYS-venettä ja saavutimme selvästi sisko X2:ta. Takana oli mm. Kotipizza nostanut spinnun, mutta joutui ajamaan reilusti alemmas, aivan kuten muutkin spinnuilijat. Parin tunnin hyvävauhtisen jolkottelun jälkeen aloimme saapua Tallinnan matalalle. Koska tuuli oli noussut jo 7 metriin ja puuskissa voimakkaammaksikin, vaihdoimme ykkösgenoan kolmoseen. Aivan suunnitelman mukaisesti hyvissä ajoin ennen Tallinnan majakan kiertoa ja ORCi & IRC -luokille kuuluvaa Nygrundin poijun kiertoa. Tiedossa kun olisi 5 mailin suora kryssi vasten jo kohtalaista tuulta ja aallokkoa.

Valinta osottautui oikeaksi heti käännöksen jälkeen. Taivuttamalla hekillä maston baanaaniksi ja litistämällä ison aivan levyksi saimme pidettyä veneen hyvin pystyssä ja hyvässä vauhdissa. Aika pian pilkkopimeässäkin tunnistimme X2:n valot ja todistimme niiden jäävän taaksemme, samoin jonkin muun veneen. Sen verran oli aallokkoa, että kippari komensi yleisen turvallisuuden vuoksi pullojen korkit kiinni. Keulakannella kun oli jo siirrytty tutkimaan Fisulais Nouveau -sadon tasalaatuisuutta.

Nygrundilla olivat spinnun skuutit vähän sekaisin ja pientä sähliksen makua ilmassa, mutta saatiin se pallokas lopulta taivaalle pimeässäkin. Saimme surffeissa parhaimmillaan 11,2 solmun vauhdit. Meno tuntui oikein mukavalta ja vaivattomaltakin. Saimme reilusti kiinni jotain edellä ajavaa, joka ei ollut nostanut spinnua. VHF jo kailotti Business LYSsiläisten sivuutusilmoituksia Aegnalla, LYSsin kun ei tarvinnut tuota Nygrundin koukkausta tehdä.



Aegnan länsipoijua lähestyttäessä piti arpoa, jätetäänkö keulalle kolmonen, vai kestäisikö ykkösgenoa? Tuuli ei ollut (vielä) noussut ennustettuun 9-12 m/s, mutta mikä olisi tilanne Tallinnan lahdella. Kääntyisikö tuuli kaakkoon eli taas vastaiseksi, vai olisiko vaan sivuvastainen? Pelasimme varman päälle ja nostimme poijua lähestyttäessä kolmosen keulalle.

Poijulle saapuminen olikin mielenkiintoista, edessä oli tiivis meri punaisia valoja. Koko takaa-ajo LYSsi oli yhtenä lössinä kirmaamassa hyvää vauhtia kohti Tallinnaa. Olivat päässeet kaikki hyvässä tuulessa ilman vendan vendaa suoraan tänne asti ja tulisivat pääsemään vielä maaliinkin. Todellista purjehdusurheilun juhlaa. Kellä on pisin vesilinja suhteessa tasoitusluukuun. Pohjan puhtaudesta voit saada pari sijaa paremman tuloksen…

Tähän ryhmään tungimme itsemme spinnun dropaten Aegnan poijun kosketusetäisyydellä kiertäen. Kaikkia tuon metallikartion kierto ei tuntunut kiinnostavan, reilusti yläpuoleltamme laski rinnan kaksi venettä kohti meitä. Ei siis kohti merkkiä. Huusimme äänekkäästi monta kertaa etteivät olleet kiertäneet merkkiä ja että teemme protestin. Kun valaisimme voimakkaalla valonheittimellä näiden veneiden purjenumeroita, kääntyi toinen takaisin ja lähti kiertämään merkkiä. Toinen, FIN-11343 Eureka, sen sijaan jatkoi kylmästi matkaansa suoraan eteemme vaikka olikin paaran halssilla, ja jatkoi sitten matkaansa syvemmälle fleettiin, jossa muutkin veneeet joutuivat väistelemään.

Tämä kilpailu eikä koko purjehdusurheilu kaipaa tällaisia venekuntia, jotka ovat joko säännöistä täysin tietämättömiä tai eivät kunnioita niitä lainkaan. Mainittakoon, että kyseinen vene ajoi maaliin saakka ja otti tuloksen. Toivottavasti ovat ihan **tun ylpeitä siitä. Protestistamme hieman myöhemmin.

Valaisemattomat länsimerkit jätti nekin kiertämättä muutama vene, mutta ne olivat niin kaukana, ettei numeroista saanut selvää. Kolmosgenoa ei jaksanut meitä oikein kuljettaa ja muutaman LYS-veneen ohitettua meidät päädyimme vaihtamaan keulalle heavy ykkösen, se kun oli vielä kätevästi pussissa. Vaihtoon tuhrautui oma aikansa, mutta sen jälkeen meno parani huomattavasti.

Ohitimme nyt vuorostamme äsken meidät ohittaneet veneet ja aloimme napsia muitakin LYSsiläisia. Vaikka maaliveneeseen ja poijuun oli tälle vuodelle kuulemma hankittu kunnon strobot oli niiden havaitseminen taas lähes mahdotonta kaikkia Tallinnan valoja vasten. Ei muuta kuin muiden perässä ja toivoen ettei aja pahasti sivuun. Löytyihän se maalilinjakin sieltä vihdoin ja kaksi minuuttia yli kahden olimme mekin maalissa.

Business-veneiden opastus ei enää ollut paikalla, eivät tainneet muistaa että pitemmälläkin radalla oli business-maksun maksaneita. Ei meinannut toisaalta paikkaakaan löytyä. Saimme lopulta tungettua itsemme kylkiparkkiin tapahtumateltan kulmalle kokka aivan rantakivikossa kiinni. Keulan alla ei montaa senttiä vettä ollut, onneksi köli alkaa vasta muutaman metrin päästä.

Pienen etsiskelyn jälkeen löytyi laiturilta KoPun Business-yhteyshenkilö, joka otti vastaan maaliraporttimme ja toi meille pullon kuohuvaa ja muut business-edut veneelle. Tiedustelimme protestien jättöaikaa, jonka tämä KoPulainen arveli olevan joskus aamulla. Miehistön viikkaillessa purjeita raaputteli kippari protestin kasaan. Kipparikokouksessa jaetussa materiaalissa ei mainittu mitään protestien jättöajasta, mutta kilpailutoimiston kerrottiin aukeavan klo 10 aamulla.

Säntäsimme toiveikkaana taphtumatelttaan, mutta kun kaikki veneeet olivat tulleet poikkeuksellisen tiiviissä ryhmässä, oli teltassa aivan toivottomat jonot. Kolme ihmistä palvelemassa kahden hitaan maksupäätteen kanssa tuhannelle janoiselle ja nälkäiselle purjehtijalle on täysin mahdoton yhtälö. Aikamme nyhjättyämme siirryimme takaisin veneelle ottamaan pienet yömyssyt ja palaset eväinä olleita kylmiä pizzaroiskeläppiä ja lihiksiä.

Aamulla sitten lähdimme marssimaan saunalle ja kisatoimistoon vaihtokalsarit ja protestilomake kourassa. Kisatoimistossa saimme kuulla olevamme myöhässä, protestit olisi pitänyt jättää postilaatikkoon ennen toimiston aukeamista. Olimme siis vartin myöhässä, eikä protestia voitu ottaa käsittelyyn. Noh, joku nappasi sitten siellä saunassa ne vaihtokalsaritkin…

Tulosten tultua iltapäivällä sitten Eriksonin Paadipoodin ikkunaan jurppi vielä enenmmän. Hallussamme ollut komea Business ORC-kiertopalkinto meni nyt virolaisvene Premiumille ja ORCi 3 -tuloksissa olimme vasta kahdeksantena. Edellä olivat niin taaksemme reilusti jäänyt Kotipizza kuin Donna, Solveig ja LOWkin, jotka tulivat melkein puoli tuntia jälkeemme. Mutta kyllä, ajoivat kaikki tasoituksiinsa nähden paremmin kuin me. Oli vaan oma purjehdus tuntunut niin hyvältä. Ilmarisen ja Phoenixin taakse jääminen ei yllättänyt, mutta jymy-yllätys oli se, että Caramba oli luokkavoittaja.

Kaikissa kisoissa, joissa olemme olleet on tuon veneen vauhti osoittautunut todella hitaaksi, muutoinkin kuin vain tasoituksensa mukaan (luokkamme hitain). Nyt sen maaliajaksi oli merkitty 01.51.20, eli sen olisi pitänyt olla yhtä nopea kuin Phoenix ja meitä reilu kymmenen minuuttia nopempi. Tiesimme aivan varmasti, ettei Caramba ollut meitä ohittanut. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäivät, etteivät he olleet tehneet Nygrundin lenkkiä, tai järjestäjien moka tuloslaskennassa. Esim. tuntia myöhäisempi maaliintuloaika olisi sopinut ko. veneen habitukselle paremmin.


Sen verran asia jäi kaivelemaan, että sunnuntai-yönä kotisängyssä pyöriessään kippari Hepo alkoi selata puhelimestaan netissä julkastuja tulosluetteloita kuin piru raamattua.

Mietinnässä oli, ketä muita olisi voinut olla samaan aikaan maalissa kuin Caramba, purjetunnus FIN990.
Ja kas kummaa, LYS 1 -tuloksista löytyikin yksi aivan sama maaliintuloaika 01.51.20!
Ja mille veneelle?
SunFast 40, Belle Amie, FIN9990 !!!

Ja kun Hepo vielä oikein pinnisti, niin muisti kuulleensa VHF:stä Caramban ilmttottautuvan VHF:lla Aegnalla vähän ennen maaliin tuloamme. Caramban oikean ajan täytyisi olla siis jotain klo 3:n kieppeillä. Vielä soitto maanantai-aamulla Phoenixin kipparille, joka kertoi maalilinjalla olleen vielä hiljaista heidän sinne tullessaan, yksi isompi vene oli kannassa (40-jalkainen?).

Tämän varmistuksen perään sitten soitto KoPuun Esa Törmälle ja tämän tarinan suullinen esitys korulauseiden kera. Ja pyyntö tarkistaa maaliraportit.

Niinpä sitten saatiin Caramban maaliajaksi oikea 02.57.36 ja sen ykkössija vaihtuikin viimeiseksi. 
Tällä oli muutakin merkitystä, kisahan on osa ORCi-rankingsarjaa.

Niistä kadonneista vaihtokalsareista vielä.
- Nekin löytyivät.
Sunnuntai-aamuna Piritassa joku toi veneeseen muovikassin, jossa kalsarit olivat. Oli löytänyt perille koska samassa kassissa oli ollut protestilappu (jota siis toimisto ei ollut ottanut vastaan), jossa oli ollut kaikki tiedot.


Kipparikin löysi sitten aikanaan nuo kalsarit.
Keskellä Suomenlahtea. Ystävällismielinen miehistö kun oli nostanut ne korkealle takastaagiin hulmuamaan…

Ei kommentteja: